<\/span><\/h3>\nJak wspomnieli\u015bmy na wst\u0119pie, objawy autyzmu u 14-miesi\u0119cznego dziecka<\/b> mog\u0105 zacz\u0105\u0107 si\u0119 pojawia\u0107 i to w\u0142a\u015bnie dlatego warto zwr\u00f3ci\u0107 na nie uwag\u0119. Odbiegaj\u0105ce zachowania, takie jak op\u00f3\u017anienia w komunikacji, brak wzajemno\u015bci spo\u0142ecznej, czy stereotypowe ruchy mog\u0105 by\u0107 alarmuj\u0105cymi sygna\u0142ami w tym okresie. W zwi\u0105zku z tym warto przyjrze\u0107 si\u0119 kilku obszarom, je\u015bli chodzi o objawy autyzmu u dzieci<\/b>:<\/p>\n
1. Kontakt wzrokowy<\/b> – 14-miesi\u0119czne dziecko zazwyczaj utrzymuje kontakt wzrokowy z innymi, gdy z nimi rozmawia. Je\u015bli zauwa\u017casz, \u017ce Twoje dziecko unika spojrzenia, mo\u017ce to by\u0107 sygna\u0142 do dalszych obserwacji.<\/p>\n
2. Wzajemno\u015b\u0107 spo\u0142eczna<\/b> – O tej porze maluchy staraj\u0105 si\u0119 nawi\u0105za\u0107 kontakt z otoczeniem, u\u015bmiechaj\u0105c si\u0119, na\u015bladuj\u0105c gesty, czy udzielaj\u0105c si\u0119 w zabawie. Je\u015bli Twoje dziecko wykazuje ograniczone zainteresowanie innymi i unika interakcji, warto zwr\u00f3ci\u0107 na to uwag\u0119.<\/p>\n
3. Reakcje na d\u017awi\u0119ki i sensory<\/b> – dzieci z autyzmem mog\u0105 reagowa\u0107 na d\u017awi\u0119ki i bod\u017ace sensoryczne w nietypowy spos\u00f3b, np. przestraszone odruchowo zas\u0142aniaj\u0105 uszy lub wykazuj\u0105 nadwra\u017cliwo\u015b\u0107 na dotyk.<\/p>\n<\/span>Objawy autyzmu u 2-miesi\u0119cznego dziecka<\/span><\/h3>\nChocia\u017c objawy autyzmu u tak ma\u0142ych dzieci s\u0105 rzadkie, niekiedy zdarza si\u0119, \u017ce jeden czy dwa sygna\u0142y mog\u0105 si\u0119 pojawi\u0107. Dwie wyszczeg\u00f3lnione sytuacje to nieutrzymywanie kontaktu wzrokowego lub brak reakcji na g\u0142os rodzica. Warto zwr\u00f3ci\u0107 uwag\u0119, czy takie zachowania u Twojego malucha s\u0105 jednorazowe, czy te\u017c powtarzaj\u0105 si\u0119 systematycznie.<\/p>\n
<\/span>8, 9 czy 18 miesi\u0119cy – r\u00f3\u017cnorodno\u015b\u0107 objaw\u00f3w<\/span><\/h3>\nObjawy autyzmu mog\u0105 wyst\u0119powa\u0107 w r\u00f3\u017cnym wieku, jak r\u00f3wnie\u017c przybiera\u0107 r\u00f3\u017cne postacie. W przypadku 8- lub 9-miesi\u0119cznego dziecka<\/b>, zwr\u00f3\u0107 uwag\u0119 na brak na\u015bladowania gest\u00f3w (takich jak klaskanie czy machanie), jest brak odpowiedzi na swoje imi\u0119 lub trudno\u015bci z rozumieniem prostych polece\u0144. <\/p>\n
Objawy autyzmu u 18-miesi\u0119cznego dziecka<\/b> mog\u0105 obejmowa\u0107 brak spontanicznego wskazywania przedmiot\u00f3w, trudno\u015bci z utrzymaniem kontaktu wzrokowego, brak zainteresowania r\u00f3wie\u015bnikami czy uporczywe trzymanie si\u0119 okre\u015blonej rutyny. Osoby z autyzmem mog\u0105 tak\u017ce wykazywa\u0107 nadmierne zainteresowanie szczeg\u00f3\u0142ami i ukierunkowanej pasji, kt\u00f3re mog\u0105 czasem przerodzi\u0107 si\u0119 w obsesj\u0119.<\/p>\n<\/span>Wa\u017cno\u015b\u0107 wczesnego rozpoznania<\/span><\/h3>\nKiedy zauwa\u017casz niepokoj\u0105ce zachowania u swojego dziecka, niezale\u017cnie od wieku, wa\u017cne jest, aby zg\u0142osi\u0107 swoje obawy specjalistom. Wczesne rozpoznanie to klucz do wprowadzenia odpowiednich terapii i wsparcia, kt\u00f3re mog\u0105 znacz\u0105co wp\u0142yn\u0105\u0107 na rozw\u00f3j dziecka i jego przysz\u0142e funkcjonowanie. Pami\u0119taj, \u017ce ka\u017cde dziecko jest inne i niekt\u00f3re objawy mog\u0105 wyst\u0119powa\u0107 u dzieci neurotypowych – r\u00f3wie\u015bnik\u00f3w bez zaburze\u0144 ze spektrum autyzmu. Dlatego niezb\u0119dna jest obserwacja oraz ewentualna konsultacja z lekarzem specjalist\u0105.<\/p>\n
<\/span>Wa\u017cne momenty w kontek\u015bcie objaw\u00f3w autyzmu<\/span><\/h4>\nW przypadku 14-miesi\u0119cznego dziecka<\/b> obserwujmy kontakt wzrokowy, wzajemno\u015b\u0107 spo\u0142eczn\u0105 oraz reakcje na d\u017awi\u0119ki i bod\u017ace sensoryczne. Dzieci w tym wieku zaczynaj\u0105 nawi\u0105zywa\u0107 interakcje, wi\u0119c brak zainteresowania innymi mo\u017ce by\u0107 sygna\u0142em potrzeby dalszych obserwacji.<\/p>\n
Objawy autyzmu u 2-miesi\u0119cznego dziecka<\/b> s\u0105 rzadkie, lecz warto zwr\u00f3ci\u0107 uwag\u0119 na nieutrzymywanie kontaktu wzrokowego lub brak reakcji na g\u0142os rodzica, oceniaj\u0105c czy s\u0105 jednorazowe czy systematyczne.<\/p>\n
U 8- lub 9-miesi\u0119cznego dziecka<\/b>, zwr\u00f3\u0107my uwag\u0119 na brak na\u015bladowania gest\u00f3w, brak odpowiedzi na swoje imi\u0119 czy trudno\u015bci z rozumieniem prostych polece\u0144.<\/p>\n
W odniesieniu do 18-miesi\u0119cznego dziecka<\/b>, objawy autyzmu mog\u0105 obejmowa\u0107 brak spontanicznego wskazywania przedmiot\u00f3w, trudno\u015bci z utrzymaniem kontaktu wzrokowego, brak zainteresowania r\u00f3wie\u015bnikami czy uporczywe trzymanie si\u0119 okre\u015blonej rutyny.<\/p>\n
Niezale\u017cnie od wieku dziecka, istotne jest zwr\u00f3cenie uwagi na ewentualne niepokoj\u0105ce zachowania i zg\u0142oszenie obaw specjalistom, gdy\u017c wczesne rozpoznanie to klucz do odpowiednich terapii i wsparcia, wp\u0142ywaj\u0105cych na rozw\u00f3j dziecka i jego przysz\u0142e funkcjonowanie.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"Autyzm to zaburzenie neurorozwojowe wp\u0142ywaj\u0105ce na spos\u00f3b, w jaki osoba komunikuje si\u0119 z innymi i rozumie \u015bwiat wok\u00f3\u0142…\n","protected":false},"author":1,"featured_media":3859,"comment_status":"","ping_status":"","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"csco_singular_sidebar":"","csco_page_header_type":"","csco_page_load_nextpost":"","csco_post_video_location":[],"csco_post_video_url":"","csco_post_video_bg_start_time":0,"csco_post_video_bg_end_time":0,"footnotes":""},"categories":[241,232,242],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/openlearning.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3861"}],"collection":[{"href":"https:\/\/openlearning.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/openlearning.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/openlearning.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/openlearning.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3861"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/openlearning.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3861\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/openlearning.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/3859"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/openlearning.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3861"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/openlearning.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3861"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/openlearning.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3861"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}